تفاوت صابون پرداختکاری و صابون گیلانس چیست؟

تفاوت صابون پرداختکاری و صابون گیلانس چیست؟
تفاوت صابون پرداختکاری و صابون گیلانس چیست؟

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

تفاوت صابون پرداختکاری و صابون گیلانس چیست؟

تفاوت صابون پرداختکاری و صابون گیلانس چیست؟هنگامی که ورق‌ها و قطعات فلزی و غیرفلزی برای تولید محصولات برش می‌خورند لبه‌های آن‌ها ناهموار می‌شود. صنعت پرداختکاری با استفاده از لوازم پرداختکاری ساب پولیش ظاهری زیبا و درخشان به این قطعات می‌بخشد و آن‌ها را به شکلی که برای استفاده مناسب است در اختیار شما قرار می‌دهد. لوازم پرداخت کاری ساب پولیش انواع زیادی دارند که هر کدام با توجه به کارایی که دارند برای پرداخت و پولیش قطعات استفاده می‌شوند. یکی از این ابزارها که در پرداختکاری از اهمیت بالایی برخوردار است صابون پرداختکاری نام دارد. صابون‌های پرداختکاری انواع مختلفی دارند و کاربرد هر کدام با دیگری متفاوت است که در ادامه قصد داریم به معرفی کاربرد انواع مختلف این ابزار و تفاوت‌های آن بپردازیم.

 

واکس پرداخت کاری
واکس پرداخت کاری

صابون پرداختکاری چیست؟

صابون پولیش یکی از ابزار‌های کاربردی صنعت پرداختکاری است. زمانی که قطعات با جنس‌های متفاوت برش می‌خورند تا به محصولات مورد استفاده شما تبدیل شوند دارای ظاهری ناهموار و کدر هستند. این ابزار نوعی ماده شوینده است که برای درخشان کردن و جلا دادن سطوح مختلف مانند فلزات، سنگ، چوب و پلاستیک استفاده می‌شود. شکل ظاهری این صابون‌ معمولا به صورت خمیر یا جامد است و موادی دارد که آلودگی ها و لکه‌ها را از سطح قطعات پاک کرده و باعث ایجاد یک لایه محافظ می‌شود.

صابون گیلانس چیست؟

صابون گیلانس یکی دیگر از لوازم پرداختکاری ساب پولیش است. این صابون یک نوع صابون خاص و متفاوت است که برای پرداخت و تمیزکاری سطوح فلزی استفاده می‌شود و دارای ویژگی‌های خاصی است که به درخشان کردن و صیقل‌ دهی سطوح فلزی کمک می‌کند. صابون گیلانس پرداختکاری معمولاً شامل موادی مثل گریس، روغن‌های معدنی و دیگر مواد محافظت کننده است. این ماده پولیش معمولا برای از بین بردن روغن، آلودگی و ذرات ریز روی سطوح فلزی مورد استفاده  قرار می‌گیرد. این صابون در صنایع زیادی همچون خودروسازی، ماشین‌آلات، صنایع فلزی و ساختمانی استفاده می‌شود.

تفاوت صابون پرداختکاری و صابون گیلانس

این دو ابزار از لوازم پرداختکاری و پولیش هستند که در دسته صابون‌های پرداختکاری ساب پولیش قرار می‌گیرند اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. صابون‌های پرداختکاری معمولا دارای انواع متفاوتی هستند و کاربرد آن‌ها با توجه به رنگشان نیز فرق می‌کند. صابون پرداختکاری برای درخشان کردن و صیقل دادن سطوح مختلفی مانند انواع فلزات، چوب، سنگ و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد اما صابون گیلانس که یک نوع صابون خاص است که برای درخشان کردن سطوح فلزی کاربرد دارد. در بعضی از فلزات مانند استیل، برنج و آهن از گیلانس برای انجام عمل آبکاری فلزات نیز استفاده می‌کنند. بنابراین وجود گیلانس برای صنایع بسیار ضروری و با اهمیت است. گیلانس به کمک نمد های پرداختکاری می تواند به عملیات صیقلی کردن سطوح فلزات سرعت بخشد و در نهایت کیفیت قطعه‌ی فلزی تولید شده را بالا ببرد. این ماده علاوه بر اینکه در پرداخت فلزاتی نظیر آهن، استیل و برنج نیز کاربرد دارند در مرحله‌ی آبکاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صابون پرداخت استیل چه کاربردی دارد؟
صابون پرداخت استیل چه کاربردی دارد؟

انواع صابون پرداختکاری

صابون پولیش یک نوع ماده شیمیایی است که اغلب به صورت جامد است. این صابون برای براق کردن سطوح اجسام مختلف استفاده می شود و در عمل پرداختکاری  تاثیر بسیار زیادی دارد. صابون پرداخت معمولا در رنگ بندی مختلفی از جمله سبز، قرمز، آبی و صورتی تولید و در بازار عرضه می‌شود، بدین صورت که هر کدام از این رنگ ها کارایی مخصوص به خود دارند. رنگ‌های روشن این محصول اغلب در صیقل دادن سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به دو صورت روکار و زیرکار است. در ادامه به معرفی انواع و کاربرد این ابزار می‌پردازیم.

 

  • صابون پولیش سبز: این رنگ صابون اغلب برای صیقل دادن سطوح فلزی مثل آهن، استیل و فولاد استفاده می‌شود. به علت داشتن جنسی نرم‌تر نسبت به بقیه رنگ‌ها جز صابون‌های روکار است و برای صیقل دادن به کار می رود. صابون پولیش سبز برای گیلانس قطعاتی از جنس آلومینیوم و برنج نیز کاربرد دارد.

 

  • صابون پولیش قرمز: این نوع صابون در فرچه کاری و براق کردن با گیلانس روی برنج کاربرد دارد. از این واکس برای درخشان و صیقل دادن به قطعات و همچنین لایه برداری از انواع خط و خش‌های باقی مانده نمد کاری استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این صابون می‌توان به چربی کم‌تر و سایش بیش‌تر آن اشاره کرد.

 

  • صابون پولیش آبی: از این رنگ صابون برای صیقل دادن سطوح فلزی مثل استیل، فولاد و آهن استفاده می شود و این واکس پولیش مانند صابون سبز پولیش جز دسته روکار است.

 

  • صابون پولیش صورتی: از این صابون برای خش برداری قطعات استیل با فرچه کنفی استفاده می‌شود و این صابون هم در طبقه بندی صابون نرم قرار دارد.

واکس پرداختکاری و انواع آن

واکس پرداختکاری ساب پولیش یکی از مهم‌ترین ابزارهای پرداختکاری است که برای صیقل دادن و پولیش کردن فلزات کاربرد دارند. واکس پرداخت و پولیش که در رنگ‌های متفاوت تولید می‌شود و با توجه به نوع رنگشان از آن‌ها برای فلزات مختلف استفاده می‌شود. واکس ابی استیل که معمولا برای روکار از آن استفاده می‌شود و واکس سبز پرداختکاری که برای پرداختکاری و براق کردن سطوح فلزی مختلف، به خصوص فلزات غیرآهنی مانند برنج، مس، آلومینیوم و استیل، استفاده می‌شود. این نوع واکس به دلیل رنگ سبز خود به این نام شناخته می‌شود و در مقایسه با سایر انواع واکس‌های پرداختکاری، جلادهندگی و براقیت کمتری دارد، اما خش‌پزیری بیشتری دارد.

همچنین واکس‌های پرداختکاری مشکی، قرمز، سفید و صورتی از انواع آن هستند که کاربرد‌های متفاوتی دارند. طریقه استفاده واکس‌های پرداختکاری به این صورت است که در مرحله اول نمد پرداختکاری یا گیلانس پرداختکاری را به دستگاه پرداختکاری موشکی ساب پولیش وصل کرده و سپس به آن واکس پرداختکاری اضافه کنید تا مراحل انجام پولیش شروع شود.

کلام پایانی

صابون‌های پرداختکاری یکی از لوازم پرداختکاری ساب پولیش هستند که در رنگ‌های متنوع با کاربردهای مختلف تولید و در بازار عرضه شده‌اند. از این محصول برای درخشان کردن و صیقل‌ دادن به لبه‌ها و سطوح قطعات فلزی، چوبی و پلاستیکی بعد از انجام عمل برش استفاده می‌شود. این محصول در چندین رنگ تولید شده است که برای انجام بهتر عملیات پولیش بهتر است با انواع و کاربردهای این ابزار آشنا شوید تا بتوانید مناسب‌ترین نوع آن را با توجه به جنس سطحی که قصد پرداختکاری آن را دارید تهیه کنید. برای پرداختکاری سطوح فلزی پیشنهاد ما به شما خرید صابون گیلانس‌ و صابون‌های سبز و آبی رنگ است. همچنین اگر قطعه شما دارای جنس استیل است بهترین نوع صابون پرداختکاری رنگ صورتی این محصول است.

 

اشتراک گذاری