تمام اطلاعات مورد نیاز در پرداختکاری

تمام اطلاعات مورد نیاز در پرداختکاری
تمام اطلاعات مورد نیاز در پرداختکاری

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

تمام اطلاعات مورد نیاز در پرداختکاری

تمام اطلاعات مورد نیاز در پرداختکاری:پرداختکاری جایگاه ویژه‌ای در صنعت دارد. اکثر فلزات با گذشت زمان و تماس با محیط اطراف دچار خوردگی یا زنگ‌زدگی می‌شوند. این امر ظاهر کالاها و ابزارهایی که با فلزات ساخته می‌شوند را، زشت می‌کند. از این رو می‌توان گفت که پرداختکاری یکی از عملیات ویژه‌ای است که از دور ریختن ابزارآلات زنگ زده جلوگیری می‌کند. در ادامه تمام اطلاعات مورد نیاز  را که درباره پرداختکاری لازم است بدانید شرح خواهیم داد.

بررسی و ارزیابی دستگاه گیلانس و مطالب مهم مربوط به آن در ساب پولیش
بررسی و ارزیابی دستگاه گیلانس و مطالب مهم مربوط به آن در ساب پولیش

پرداختکاری چیست؟

پرداختکاری یا پولیش روشی است که برای براق و صاف کردن سطح به کار می‌رود. در واقع با استفاده از دستگاه‌های موجود در زمینه پرداخت و پولیش، سطوح فلزی زیبا و براق می‌شوند. این کار باعث عدم دور ریختن ابزارآلات می‌شود. چرا که به راحتی این امکان را فراهم می‌کند که هنگام خوردگی یا تیره شدن سطح فلزات، آنها را پرداخت کنیم و از صرف هزینه‌های اضافی خرید دوباره، جلوگیری می‌شود.

پرداختکاری به ویژه برای قطعات صنعتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. زیرا اکثر ابزارآلات صنعتی از فلزات ساخته می‌شوند و با گذشت زمان دچار زنگ‌زدگی و خوردگی می‌گردند. کارهای متفاوتی برای جلوگیری از خوردگی انجام می‌شود اما باز هم فلزات به محض تماس با اکسیژن و رطوبت، دچار خوردگی می‌شوند. عملیات پرداخت و پولیش به دلایل متفاوتی صورت می‌گیرد که عبارتند از:
تغییر شکل و سایش قطعه

  • تاثیر مواد شمیایی بر شکل فلز
  • تغییر ویژگی‌های خاص فلز همانند مقاومت ویژه و رسانندگی الکتریکی
  • افزایش سختی
  • کنترل اصطکاک
  • رسیدن به زیبایی فلز

لوازم و دستگاه‌هایی که در این حوزه به کار می‌روند باید از عملکرد درستی برخوردار باشند. بنابراین خرید دستگاه‌هایی با برندهای معتبر بسیار عاقلانه م قرون به صرفه است. لوازم پرداختکاری ساب پولیش میتوانند در پرداخت و پولیش اغلب فلزات به شما کمک کنند.

آموزش پرداختکاری
آموزش پرداختکاری

فلزاتی که پرداختکاری می‌شوند

پرداختکاری برای فلزاتی که زودتر از سایرین دچار زنگ زدگی می‌شوند، به صورت گسترده صورت می‌گیرد. این فلزات شامل استیل، آلومینیوم، برنج، آهن، مس و نقره هستند. برای هرکدام از موارد گفته شده شرایط ویژه‌ای برقرار است. به عنوان مثال آهن معمولا در بخش‌های صنعتی استفاده می‌شود و برای پرداخت کردن آن نیاز به دستگاه‌های بزرگ و مجهز داریم. اما نقره معمولا در زیورآلات استفاده می‌شود و برای پولیش آن، نیاز به دقت بالایی است.

وسایل پرداختکاری

لوازم پرداخت‌کاری ساب پولیش، از بهترین مواردی هستند که می‌توانیم از آن‌ها بهره ببریم. این وسیله‌ها شامل نمد پرداختکاری، گیلانس پرداختکاری، صابون، دستگاه‌های ویژه، واکس پرداخت و پولیش و چسب هستند.

نمد پرداختکاری

نمدی که برای پرداختکاری استفاده می‌شود انواع مختلفی دارد. همه آن‌ها برای صیقل کردن فلزات قبل از مرحله آبکاری بکار می‌روند. جنس آن‌ها نمدی است و رنگ‌های مختلفی را شامل می شوند.

گیلانس پرداختکاری

گیلانس برای پرداختکاری فلزاتی همچون آهن، برنج و استیل بکار می‌رود. این ابزارها انواع مختلفی دارند که بر اساس جنس دسته‌بندی می‌شوند و شامل نخی، پشمی، ارتشی و تلفیقی از این موارد هستند. از گیلانس نخی به صورت عمده استفاده می‌شود و کاربرد بیشتری نسبت به دیگر گیلانس‌ها دارد. گیلانس کنفی نیز اغلب برای براق نمودن و زیباسازی به کار می‌رود. در این میان گیلانس هزارلا برای از بین بردن خطوط استفاده می‌شوند. این نوع از گیلانس در رنگ‌های آبی، زرد، قرمز و سفید به فروش می‌رسد.

صابون پرداختکاری

صابون پولیش نیز یکی از لوازمی است که به منظور زیبا نمودن و حفظ برق ظاهری فلز بکار گرفته می‌شود. صابون‌ها در رنگ‌های متنوع موجود هستند. از آن‌ها برای درخشش بیشتر پس از مراحل پرداختکاری استفاده می‌شود.

دستگاه‌های ویژه پرداختکاری

دستگاه‌های مورد استفاده در پرداخت و پولیش متنوع هست. این تنوع حاکی از اندازه و جنس فلزات بکار گرفته شده در آنهاست. از بهترین آن‌ها می‌توان به دستگاه پرداختکاری موشکی ساب پولیش اشاره کرد.

واکس پرداختکاری

واکس پرداختکاری ساب پولیش یک ابزار خوب و مناسب برای پرداخت فلزات است. یکی از اصلی‌ترین مواد پرداختکاری، واکس است که از آن برای صیقل کاری و پولیش فلزات استفاده می‌شود. واکس ها با رنگ‌های متنوع به بازار عرضه می‌گردند که هر رنگ بسته به شرایط ویژه‌ای بکار می‌رود. این رنگ‌ها شامل واکس آبی استیل، واکس سبز پرداختکاری، واکس قرمز و مشکی و واکس قوطی هستند. واکس قرمز و مشکی برای بخش نمدکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از واکس‌های قوطی‌ای برای زیرسازی فلزاتی مثل برنج و دیگر سطوح مثل چوب و سنگ بکار گرفته می‌شود. همچنین واکس آبی و سبز برای روکاری هستند. یعنی از آن‌ها بیشتر در اتمام کار استفاده می‌شود و ابزاری برای درخشش و براق کردن هستند.

چسب

از چسب بیشتری برای چسباندن نمد استفاده می‌شود. برای کار با آن باید چسب را با آب مخلوط نمود و روی نمد مالید. سپس پودر سمباده را روی نمد می‌ریزیم تا به خوبی روی نمد بچسبد. حال یک سمباده برای صیقل دادن فلزات داریم.

انواع روش های پرداختکاری

برای پرداختکاری فلزات روش‌های گوناگونی وجود دارد. همانطور که گفتیم بسته به فلز مورد نظر و شرایط موجود، روش‌ها متفاوت است. بنابراین بیشترین روش‌های مورد استفاده عبارتند از

  1. آبکاری
  2. برس کاری
  3. پولیش بوف
  4. سنگ‌زنی
  5. پوشش پودری
  6. سیاه کاری حرارتی
  7. پرداخت لرزشی

آبکاری معمولا با استفاده از علم الکتروشیمی صورت می‌گیرد که در آن از یک فلز کمکی با ولتاژ متفاوت استفاده می‌شود. این فلز در اغلب اوقات نیکل است. برس‌کاری با استفاده از ماشین‌های مخصوص انجام می‌شود که یک سطح یکنواخت و نرم روی فلز ایجاد می‌گردد. پولیش نیز با بکارگیری یک دیسک پارچه‌ای همچون الیاف انجام می‌شود. سنگ‌زنی نیز از روش‌هایی فشرده‌سازی است. در این روش با استفاده از اعمال نیروی اصطکاکی اقدام به پرداختکاری می‌نمایند. پوشش پودری هم همانطور که از نامش پیداست یک پوششی روی سطح فلز ایجاد می‌کند و همانند آبکاری است. سیاه کاری حرارتی با استفاده از دستگاه مخصوص این روش صورت می‌گیرد و یک رنگ سیاه مات قطعه را می‌پوشاند. در نهایت پرداخت لرزشی نیز با استفاده از لرزش نسبت به صاف کردن لبه‌های تیز می‌پردازد.

سخن پایانی

هدف ما در این مقاله شرح صفر تا صد پرداختکاری بود. سعی کردیم تمام مطالب مرتبط با این حوزه را به صورت مختصر شرح دهیم. برای شروع این صنعت نیاز به علم بالایی است. بنابراین ابتدا به جذب افراد خبره بپردازید و سپس شروع به فعالیت کنید. همچنین یادتان باشد که استفاده از دستگاه‌هایی با برند مطرح ،کار شما را به نحو احسن جلو می‌برد. پس از  تهیه مواد مرغوب و دستگاه‌های خوب غافل نشوید.

 

 

اشتراک گذاری