روش های پرداختکاری آلومینیوم

روش های پرداختکاری آلومینیوم
روش های پرداختکاری آلومینیوم

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

روش های پرداختکاری آلومینیوم

پرداختکاری عملی است که برای جلا دادن و براق نمودن فلزات گوناگون از آن استفاده می‌کنند. انواع روش‌های پرداختکاری بر اساس نوع فلز و شرایط موجود، در دسترس هستند. آلومینیوم نیز یکی از فلزات ارزشمندی است که برای احیای آن نیاز به پرداخت و پولیش داریم. در ادامه درباره روش‌ها و لوازم مورد نیاز پرداختکاری بحث خواهیم کرد.

راهنمای خرید دستگاه پرداختکاری موشکی
راهنمای خرید دستگاه پرداختکاری موشکی

پرداختکاری چیست؟

همانطور که گفتیم پرداختکاری بیشتر برای زیبا نمودن و جلا دادن به فلزات استفاده می‌شود. در واقع با استفاده از دستگاه‌های ویژه و روش‌های مختلف نسبت به براق کردن و صیقل کردن فلزات می‌پردازیم.  یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید در پرداختکاری به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، لوازم مورد استفاده است. دستگاه‌ها، مواد و لوازمی که از آن‌ها بهره می‌برید باید از عملکرد مناسبی برخوردار باشند. از بهترین وسیله‌های موجود در این بخش، لوازم پرداختکاری ساب پولیش است.

فلزاتی که پرداخت می‌شوند

نمی‌توان گفت که همه فلزات توانایی پرداخت و پولیش دارند. زیرا همه آن‌ها را نمی‌توان پرداختکاری کرد. از بین تمام فلزات موجود در جهان برنج، استیل، آلومینیوم، مس، آهن، نقره و طلا قابلیت پرداختکاری دارند. البته ممکن است در سال‌های آینده روش‌ها به روز شوند و امکان پرداخت و پولیش طیف وسیعی از فلزات ایجاد گردد. در این میان آلومینیوم بیشتر از سایرین مورد توجه است. زیرا آلومینیوم به صورت انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به روش‌های پرداختکاری این فلز ارزشمند می‌پردازیم.

پرداختکاری آلومینیوم

آلومینیوم به دلیل خاصیت ویژه‌ای که دارد، در مصارف گوناگونی بکار برده می‌شود. به هنگام تماس با اکسیژن و رطوبت یک لایه نازک از آلومینیوم اکسید روی این فلز ایجاد می‌شود و مانع از خورده شدن بقیه آن می‌گردد. این امر منجر می‌شود که ما بتوانیم از آلومینیوم در سال‌های متمادی استفاده داشته باشیم. اما ظاهر آن پس از ایجاد لایه گفته شده دچار کدری و نازیبایی می‌شود. بنابراین حتما سازوکاری لازم است تا بتوانیم این شرایط را کنترل کنیم. روشی که ما از آن بهره می‌بریم پرداختکاری است. پرداخت و پولیش با روش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد که در ادامه به شرح و بررسی هر یک از آن‌ها می پردازیم.

  1. آبکاری آلومینیوم
  2. برس کاری آلومینیوم
  3. پولیش بوف آلومینیوم
  4. سنگ زنی آلومینیوم
  5. پرداخت ویبره‌ای
  6. سند بلاست
  7. پوشش پودری
  8. سیاه کاری حرارتی
واکس پرداخت کاری فلزات چیست و چه کاربردی دارد؟
واکس پرداخت کاری فلزات چیست و چه کاربردی دارد؟

آبکاری آلومینیوم

یکی از روش‌های پرطرفدار پرداختکاری، آبکاری است. با استفاده از لوازم پرداخت کاری ساب پولیش می‌توانید این عمل را به راحتی انجام دهید. دستگاه‌های آبکاری یک حمام شیمیایی دارند که با کمک آن می‌توانند سطح فلز را تغییر دهند یا آن را پوشش‌دهی کنند. این کار با استفاده از یک فلز کمکی همانند نیکل انجام می‌شود. در روش آبکاری الکتریکی از جریان الکتریسیته برای پرداختکاری آلومینیوم استفاده می‌کنند. بهترین دستگاهی که می‌توانید برای اینکار از آن بهره ببرید، دستگاه پرداختکاری موشکی ساب پولیش است.

برس کاری آلومینیوم

در این روش با استفاده از نوعی ماشین نسبت به صاف کردن و از بین بردن نواقص سطح فلز اقدام می‌کنند. برای برس‌کاری آلومینیوم، یک سطح صاف و نرم را روی آن ایجاد می‌کنیم. لازم به ذکر است که این روش بیشتر برای فلزات تزئینی مانند طلا و نقره بکار می‌رود.

پولیش بوف

برای اینکه سطح فلز کاملا یکدست و براق باشد از روش پولیش بوف پرداختکاری استفاده می‌شود. پولیش بوف با بکار بردن یک دیسک پارچه‌ای انجام می‌شود. این روش نیز بیشتر کاربرد تزئینی دارد اما برای آلومینیم هم بکار می‌رود. پس از انجام پولیش می‌توانید از صابون پولیش برای براق نمودن هرچه بیشتر فلز بهره ببرید.

سنگ زنی آلومینیوم

با استفاده از دستگاه سنگ‌زنی می‌توانیم سطح لوازم آلومینیومی را صاف و صیقلی کنیم. اینکار با استفاده از نیروهایی همچون اصطکاک، سایش و فشرده‌سازی صورت می‌گیرد. ینگ زنی نیز می‌تواند تا حدود زیادی به براق شدن سطح فلز کمک کند.

پرداخت ویبره ای

برای اینکه لبه‌های تیز لوازم آلومینیومی را بتوانید صاف کنید، می‌توانید از پرداخت ویبره ای استفاده کنید. این روش با بکار گرفتن لرزش‌های مکرر روی آلومینیوم ایجاد می‌شود که در نهایت سطح صاف را تحویل ما می‌دهد.

سند بلاست

با استفاده از دستگاه سند بلاست می‌توانیم سطوح را مات و یکنواخت کنیم. در این روش با بکار‌گیری دانه‌های شن و ماسه، گلوله‌های فلزی و انواع دانه‌های ساینده پرداخت فلز صورت می‌گیرد.

پوشش پودری

روش پوشش پودری همانند آبکاری است. در این روش روکشی روی آلومینیوم ایجاد می‌شود که نقش رنگ را دارد؛ اما دوام و مقاومت آن بیشتر از رنگ است. پوشش پودری سطح را براق می‌کند و به آن دوام و استقامت بیشتری می‌بخشد.

سیاه کاری حرارتی

اگر قصد دارید که آلومینیوم از رنگ خودش به رنگ مات و سیاه تغییر کند، سیاه‌کاری حرارتی گزینه مناسبی است. اینکار مقاومت فلز را بالا می‌برد و نوعی پرداختکاری گرم به حساب می‌آید.

مواد و وسایل مورد استفاده در پرداختکاری آلومینیوم

مواد و وسایل گوناگونی برای پرداختکاری آلومینیوم به کار می‌رود. این مواد باید مرغوب باشند تا در نهایت بتوانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند. فرچه کنفی،گیلانس پرداختکاری، واکس، نمد و چسب از موارد اصلی پرداختکاری محسوب می‌شوند. گیلانس‌ها انواع مختلفی دارند که معمولا بر اساس جنس و رنگ طبقه‌بندی می‌شوند. گیلانس‌های هزارلا و چندلا بر اساس مقاومتی که دارند، عملکرد متفاوتی نیز خواهند داشت. واکس‌های پرداختکاری نیز از مواد مهم به شمار می‌روند. در این میان واکس پرداختکاری ساب پولیش بسیار کاربردی است. انواع واکس‌ها نیز بر اساس رنگ دسته‌بندی می‌شوند. که هرکدام در شرایطی و برای هدف خاصی انجام می‌شود.

اگر بخواهیم واکس پرداخت و پولیش را دسته‌بندی کنیم باید بگوییم که شامل واکس آبی استیل، واکس سبز پرداختکاری و واکس قرمز و مشکی است. چسب و نمد نیز به نوبه خود برای ادامه کار و تکمیل مراحل استفاده می‌شوند. چسب برای چسباندن مواد به هم بکار می‌رود و نمد نیز به عنوان نوعی سمباده استفاده می‌گردد.

سخن پایانی

هدف ما در این مقاله شرح روش‌های پرداختکاری آلومینیوم بود. سعی کردیم در این راستا به توضیح همه روش‌های پرداختکاری فلز آلومینیوم بپردازیم. همچنین لوازم و وسایلی که  با واکس سبز در این پروسه نیاز است را نام بردیم. یادتان باشد پرداختکاری مزایای زیادی دارد و با اینکار از مصرف هزینه‌های اضافی و خرید دوباره آن فلز جلوگیری به عمل می‌آورید.

 

اشتراک گذاری