سنباده پوساب چیست؟+چند نکته مهم برای استفاده از آن

سنباده پوساب چیست؟+چند نکته مهم برای استفاده از آن
سنباده پوساب چیست؟+چند نکته مهم برای استفاده از آن

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

سنباده پوساب چیست؟+چند نکته مهم برای استفاده از آن

کاغذ سنباده ابزاری برای صاف کردن سطوح ناهموار است. کاغذ سنباده پوساب یک ابزار پرکاربرد ضد آب و انعطاف‌پذیر است و به همین دلیل به سمباده ضد آب نیز معروف است. این نوع سنباده به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، قیمت مناسب و از همه مهمتر حاوی سمباده سیلیکون و ضد آب بودن در ایران محبوبیت بالایی به دست آورده است. هنگام استفاده از لوازم پرداختکاری ساب پولیش باید به نکات مهمی توجه کنید که در این مقاله آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

از کاربرد سنباده چتری و هزارلا چه می‌دانید؟
از کاربرد سنباده چتری و هزارلا چه می‌دانید؟

سنباده پوساب چیست؟

کاغذ سنباده از لایه‌ای از کاغذ یا پارچه پشتیبان تشکیل شده است و با دانه‌های ساینده اکسید آلومینیوم، اکسید کروم، کاربید سیلیکون یا سرامیک پوشانده می‌شود. سنباده پوساب (Sanding Paper) به ورقه‌های برش خورده‌ای می‌گویند که برای پولیش و سنباده استفاده می‌شود. از این نوع سنباده برای صیقل دادن سطوح لکه دار و همچنین خطوط بدنه می‌توان استفاده کرد. همچنین، از این محصول برای رفع و از بین بردن خش روی سطوح فلزی استفاده می‌شود. سنباده پوساب چون بسیار سخت و نرم است باید قبل از استفاده آن را چند دقیقه در آب مرطوب کنید تا در حین کار نرم و نشکن شود. مواد ساینده این کاغذ از سیلیکون ساخته شده است تا در تماس با آب زنگ نزند.

نکات استفاده از سنباده پوساب

هنگام استفاده از لوازم پرداخت کاری ساب پولیش می‌بایست به موارد مهمی توجه کنید. به عنوان مثال دمایی که این کاغذ سنباده در آن نگهداری می‌شود تأثیر زیادی بر اثر بخشی آن دارد. به طور کلی به هیچ وجه نباید سنباده پوساب را در اتاق گرم یا نزدیک وسایل گرمایشی حتی با لوله‌های داغ قرار داد. بهترین دمای نگهداری این سمباده بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. همیشه ابتدا از سنباده درشت و سپس ریز برای اتمام کار استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید از این ابزار استفاده کنید، آن را با دست از وسط نصف کنید و سه لایه بسازید. این کار از لیز خوردن آن و آسیب به انگشتان شما جلوگیری می‌کند.

سنباده درشت پس از مدتی نرم می‌شود، بنابراین می‌توانید آن را با نوع نرم‌تری جایگزین کنید. هنگام رنگ‌آمیزی چوب، کاغذ سنباده را همیشه در جهت دانه‌های چوب قرار دهید. برای صیقل دادن فلزات می توانید از واکس ابی استیل که از لوازم پرداخت‌کار است استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر این سنباده در شرایط غیرعادی نگهداری شود، عمر مفید آن کاهش می‌یابد و نمی‌تواند بهترین عملکرد را ارائه دهد. قبل از استفاده از سنباده پوساب، آن را کمی در آب مرطوب کنید تا بریده نشود. برای صیقل دادن و از بین برد خطوط ریز محصولات می‌توان از واکس پرداخت و پولیش استفاده کرد.

خرید و قیمت واکس پرداختکاری سبز به چه صورت میباشد؟
خرید و قیمت واکس پرداختکاری سبز به چه صورت میباشد؟

ویژگی های ساب پولیش

شاید با ساب پولیش آشنایی داشته باشید ولی ویژگی های خاص آن را ندانید. ساب پولیش دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد است که در این بخش از مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بهبود ظاهر و کیفیت سطوح

پولیش پوساب با استفاده از ابزار‌هایی مانند دستگاه پرداختکاری موشکی ساب پولیش، کاغذ سنباده یا دستگاه‌های پولیش مانند مداد یا دیسک پولیش به بهبود ظاهر و کیفیت سطوح کمک می‌کند. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، جواهرات، الکترونیک و ماشین آلات دقیق، ظاهر قطعات بسیار مهم است.

  • مناسب برای تمیز کردن و پرداخت کاری

از پوساب پولیش می‌توان برای تمیز کردن کف و تبدیل آن به سطحی براق استفاده کرد. این کار به بهبود ارزش تجاری محصولات و تعمیر و نگهداری قطعات کمک می‌کند. واکس پرداختکاری ساب پولیش یکی از ابزار مهم برای صیقل کاری و جلا دادن قطعات صنعتی است.

  • از بین بردن خطوط و عیوب سطح

پوساب پولیش می تواند ابزاری کلیدی برای از بین بردن خراش ها و عیوب سطحی از انواع مواد باشد. این خطوط می تواند در زمان تولید یا انتقال قطعات ایجاد شود که باید اصلاح شوند.جهت از بین بردن خط و خش روی محصولات، واکس سبز پرداختکاری بهترین ابزاری است که به شما در این زمینه کمک می‌کند.

  • کاربرد‌های فراوان در زمینه‌های مختلف

از پوساب پولیش در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، هواپیماسازی، ماشین‌سازی، ساخت جواهرات، الکترونیک و حتی پزشکی استفاده می‌کنند.

چه تفاوت هایی بین پوساب و سنباده وجود دارد؟

تفاوت مهم بین پولیش و سنباده در جنس و سختی سنباده و همچنین شکل و کاربرد آن است که در زیر به برسی هرکدام می‌پردازیم:

  • جنس سنباده و پوساب

در انواع سنباده‌ها از مواد سخت مانند اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون در داخل سمباده استفاده می‌شود که برای از بین بردن خط و خش و صیقل دادن سطح استفاده می‌گردند. اما پوساب از اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون و از مواد دیگر ساخته شده است و برای تمیز کردن و صیقل دادن سطوحی با سختی کم استفاده می‌شود.

  • شکل و عملکرد پوساب و سنباده

هردو محصول از لحاظ شکل و کارکرد تفاوت‌های بسیاری دارند. کاغذ سنباده به صورت دیسک، ورق با رنگ و ضخامت‌های مختلف ساخته و برای پرداخت با ابزار سنباده استفاده می‌شود. بر خلاف کاغذ سنباده، کاغذ پوساب در انواع مختلف پودر یا دانه‌های ریز وجود دارد و با ابزار دستی روی سطح اعمال می‌شود. با توجه به اینکه استفاده از هر کدام از این دو گزینه خاص است، قبل از سنباده زدن، نوع ماده مورد نظر، نوع خراش و سطح مورد نظر را بررسی کنید.

  • سختی سنباده و پوساب

سنباده از مواد سختی ساخته شده است در حالی‌که پوساب یا پولیش از سختی کم‌تری برخوردار است.

سخن آخر

کاغذهای سنباده محصولاتی هستند که سطوح زبر و ناهموار را با عمل سایش صاف و صیقلی می‌کنند. کاغذ سنباده پوساب یکی از بهترین سنباده های ضد آب است که برای پولیش، لکه‌گیری، زنگ زدایی و  غیره استفاده می‌شود. ابزار پولیش و پرداخت کاری، عمل سنباده زنی را برای شما آسان‌تر می‌کنند. پولیش مرحله نهایی ساخت قطعه است که باعث می‌شود قطعات صاف و صیقلی شوند. پرداخت کاری و پولیش بدون دستگاه امکان‌پذیر نیست به همین دلیل این دستگاه‌ها اهمیت زیادی در صنعت دارند. مهمترین ابزار مرحله پرداخت کاری استفاده از موتورهای موشکی و صابون پولیش است.

اشتراک گذاری