لوازم مورد نیاز در پرداختکاری پلکسی

لوازم مورد نیاز در پرداختکاری پلکسی
لوازم مورد نیاز در پرداختکاری پلکسی

مطالبی که در این صفحه معرفی لوازم پرداختکاری خواهید خواند

لوازم مورد نیاز در پرداختکاری پلکسی

پلکسی ورقی از جنس پلاستیک است که توانسته باعث ایجاد تغییری بزرگ در دنیای ساختمان و دکوراسیون شود. این ورق‌های کاربردی از انعطاف‌پذیری بسیار پایینی برخوردارند اما نرم نیستند و اتفاقا جنس آن‌ها کمی خشک است و در برابر فشار زیاد امکان شکنندگی آن‌ها وجود دارد. زمانی که پلکسی گلاس بریده ‌می‌شود، لبه‌های آن‌ها ناصاف است و اگر بخواهیم در محصولاتی که از ظرافت و دقت زیادی برخوردارند از آن‌ها استفاده کنیم باید لبه‌ها پرداخت شوند تا ظاهری صاف و صیقل مانند پیدا کنند. پرداختکاری بیش‌تر برای سازه‌های تزئینی و تندیس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوازم مورد نیاز در پرداختکاری پلکسی
لوازم مورد نیاز در پرداختکاری پلکسی

در جوامع امروزی با پیشرفت علم و صنعت، کاربرد هر یک از مشاغل مختلف در حال افزایش است. یکی از حرفه‌هایی که شامل این افزایش کارایی شده پرداختکاری و لوازم پرداختکاری ساب پولیش است. پرداختکاری با استفاده از لوازم گوناگون و ضروری خود به صنایع و شغل‌های بسیار زیادی کمک کرده است. لوازم پرداختکاری انواع زیادی دارند که در صورت نبودن این محصولات پرداختکاری قطعات با مشکلات مواجه می‌شود. برای آشنایی با این لوازم و ضرورت آن‌ها در ادامه توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

پرداختکاری در صنایع مختلف چه فعالیتی است؟

تمام قطعاتی که به صورت خام در کارخانه‌ها تولید می‌شوند سطح ناهمواری دارند که این ناصافی‌ها باید از روی محصولات از بین برود. پرداختکاری به فعالیتی اطلاق می‌شود که با انجام دادن آن سطوح قطعات صاف و صیقل مانند می‌شود و در نهایت پس از انجام عمل پرداختکاری محصولات به بازار فرستاده می‌شود. به طور کلی فقط دستگاه پرداختکاری ساب پولیش عملیات پرداخت را انجام نمی‌دهد و علاوه بر آن لوازم متعدد دیگری هم وجود دارند که باید کنار دستگاه قرار گیرند تا پرداختکاری بدون نقص انجام شود.

نحوه عملکرد و انواع لوازم پرداخت ساب پولیش
نحوه عملکرد و انواع لوازم پرداخت ساب پولیش

نحوه عملکرد و انواع لوازم پرداخت ساب پولیش

لوازم پرداخت‌ کاری ساب پولیش مهم‌ترین تجهیزات دستگاه پرداختکاری است و بدون آن‌ها نمی‌توان از دستگاه استفاده کرد و قطعات را پرداخت کرد. از این لوازم تنها برای پرداخت محصولات با جنس خاصی استفاده نمی‌شود بلکه قطعات مختلفی از جنس‌های متفاوتی مثل آلومینیوم، برنج، طلا، فلز و بسیاری دیگر را می‌توان پرداخت کرد. این لوازم ضروری انواع فراوانی دارد و هر کدام کارایی و ویژگی خاصی نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نمد پرداختکاری

این وسیله از وسایل مهم و بسیار کاربردی در انجام پرداختکاری است که صاف و براق کردن سطوح و لبه‌های قطعات از وظایف آن به شمار می‌رود و یک جایگزین بسیار خوب برای سنباده‌های نواری است. نمد پرداختکاری برای سطوح سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کارهایی که با این محصول انجام می‌شود پرداختکاری قالب، پرداختکاری انواع فلزات، پرداختکاری لوستر است.

نمد و صابون پولیش
نمد و صابون پولیش

واکس پرداختکاری

واکس پرداختکاری ساب پولیش برای براق و درخشان کردن محصولات به کار می‌رود و زمانی که از واکس‌های معمولی استفاده کنید یک لایه چربی بر روی سطوح قطعات به جای می‌ماند اما واکس‌های پرداخت بدون چرب کردن قطعه باعث درخشندگی آن می‌شوند. این واکس‌ها در رنگ‌های بسیاری از جمله قرمز، مشکی، آبی، سبز، سفید، صورتی و کرم وجود دارند که کاربرد هر کدام با دیگری متفاوت است. واکس پرداخت و پولیش مشکی و قرمز برای پرداخت زیر کار و نمد‌ کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکس سبز پرداختکاری و همچنین آبی برای پرداخت روی کار است. از واکس ابی استیل همیشه برای مرحله نهایی پولیش استفاده می‌کنند. واکس آبی علاوه بر اینکه بر روی استیل و برنج مورد  استفاده قرار می‌گیرد همچینین برای مواد دیگری مانند پلاستیک، شیشه و طلق هم قابل استفاده است.

چسب نمد

چسب نمد یکی دیگر از لوازم پرداختکاری ساب پولیش است. از آنجایی که دوام و قدرت محصولات در زمان پرداختکاری باید افزایش پیدا کند به همین دلیل از چسب نمد برای این کار استفاده می‌شود. چسب‌ نمد علاوه بر افزایش استحکام و مقاومت محصولات می‌تواند از سوختن نمد هم جلوگیری کند.

انواع سنباده

به طور کلی سنباده‌ها از سایندگی و سختی زیادی برخوردارند. این سنباده‌ها انواع زیادی دارند که شامل سنباده نواری، سنباده پودری، چتری هزارلا، سر دریلی، نواری ایستاده و نواری تسمه‌ای است. کارایی همه‌ی این سنباده‌ها، درخشان و صاف کردن قطعات است ولی از نظر شکل هر یک از آن‌ها با هم متفاوت هستند.

اسکاچ پرداختکاری

اسکاچ‌ها در وسایل پرداخت کاری در انواع مختلفی و به شکل‌های دایره‌ای ساخته و تولید می‌شوند. از اسکاچ هزارلا بیش‌تر مواقع برای پرداخت درزها و جاهای عمیق قطعات چوبی و فلزی استفاده می‌شود. فیبرونکس تخت و فلنچدار که از خانواده اسکاچ‌ها هستند و وظایفی از قبیل پولیش و پرداخت محصولات را بر عهده دارند.

هر آنچه نیاز است در مورد ملزومات پرداختکاری و واکس پرداختکاری بدانید
هر آنچه نیاز است در مورد ملزومات پرداختکاری و واکس پرداختکاری بدانید

صابون پولیش کاری

این محصول یکی از تکمیل کننده‌های پرداختکاری بوسیله نمد و یا گیلانس پرداختکاری است که بر اساس رنگبندی آن در جاهای مختلف پرداخت‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صابون پولیش برای صیقل دادن به انواع سطوح مثل استیل، مس، چوب و پلاستیک به کار می‌رود به صورتی که صابون یا خمیر به سطح یا نمد زده می‌شود و پولیش کاری انجام می‌شود.

این محصول به دلیل تنوع و کارایی که دارد به دو دسته روکار و زیرکار دسته‌بندی می‌شود که مدل زیر کار آن چرب تر و زبرتر است و برای سطوحی که آسیب بیش‌تری دیده‌اند یا نیاز به آماده سازی اولیه قبل از پولیش نهایی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واکس پرداخت کاری فلزات چیست و چه کاربردی دارد؟
واکس پرداخت کاری فلزات چیست و چه کاربردی دارد؟

اهمیت و ضرورت لوازم پرداخت ساب پولیش

لوازم پرداختکاری ساب پولیش انواع مختلفی دارد که وجود هر یک از آن‌ها برای کار پرداخت بسیار لازم و ضروری است. در واقع نبود یکی از این لوازم، عملیات پرداخت‌کاری را با مشکل مواجه می‌کند. این لوازم به همراه دستگاه پرداختکاری موشکی ساب پولیش در مشاغل مختلف مانند طلا سازی، خودرو سازی، شیشه، فلزات و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال طلایی که ما خریداری و استفاده می‌کنیم پس از پرداختکاری صیقلی و درخشان می‌شود اما اگر برای این طلا عمل پرداخت انجام نشود ظاهری ناهموار بدون هیچگونه درخشندگی خواهد داشت. به همین دلیل وجود دستگاه پرداختکاری موشکی ساب پولیش به همراه لوازم آن در دنیای امروزی بسیار ضروری است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلام پایانی

امروزه پرداخت‌کاری با لوازم ساب پولیش به یکی از مشاغل مهم و ضروری تبدیل شده است. عمل پولیش یا به اصطلاح  پرداختکاری، عملی است که در آن به صاف کردن ناهمواری‌ها و درخشان کردن و انجام تغییراتی روی سطوح محصولات  تولید شده می پردازند. پولیش کردن قطعات باعث می‌شود که ظاهر محصولات تولید شده آراسته و زیبا شود. برای از بین بردن ضایعات و ناهمواری حاصل از برش، از دستگاه ها و وسایلی مانند صابون پولیش، چسب نمد، واکس پرداخت‌کاری، سنباده و اسکاچ پرداخت‌کاری استفاده می کنند.

اشتراک گذاری